donderdag 27 november 2008

Serieel Beeld periode 1


De eerste les van serieel beeld moesten we een serie foto's maken. We moesten een wandeling maken van 12 minuten, en daar de omgeving waarnemen. Uiteindelijk moesten we een stuk of dertig foto's maken. Van die dertig foto's moesten we er zes uit kiezen die we het interessants vonden, en daar een thema bij kiezen. Van daaruit gingen we verder.

Ik had erge moeite de opdracht te begrijpen. Ik had ook de eerste twee lessen gemist, omdat ik wat moelijk op gang kwam de eerste paar weken van het jaar.


Eerst had ik als thema dichtbij gekozen, maar ik had het heel letterlijk genomen, en allemaal foto's gemaakt van dichtbij iets. Toen heb ik dat thema laten vallen en een ander gekozen; dieren als object. Daar kon ik wel wat meer mee. Ik heb toen dingen verzameld over hoe de machtsverhouding is tussen dier en mens nu, en vroeger.

Ik kwam toen ook uit op dieren als object, omdat dieren nu steeds meer 'gebruikt' worden als een object, een accessoire. Kleine hondjes bijvoorbeeld die gedragen worden, op de arm of in hondentassen, die worden aangekleed en waar feestjes voor worden gehouden.

Ik ben dat toen ook om gaan draaien, en de mens als object gaan gebruiken. Ik ben daarna veel gaan werken met vloeibaar rubber, omdat dat toch wat uitziet als menselijke huid als het droog is. Ik had bijvoorbeeld een 'mensenhuid' tasje gemaakt, en een been aan een oorbel. Maar dat zag er toch niet heel realistisch uit, dus ik heb toen geprobeerd het wat echter te doen lijken door tenen als oorbel te gebruiken. Zo had ik nog een paar menselijke accessoires gemaakt, en mijn huisdieren 'aangekleed' met deze accessoires, maar sommige dingen waren toch wat clichématig.


Uiteindelijk had ik gewoon moeite met de opdracht begrijpen, wat mede kwam door een wat tragere start.


Hopelijk gaat het de volgende periode wat vloeiender.

Geen opmerkingen: