maandag 8 december 2008

2D

Voor 2D moesten we in de eerste les een aantal houtskooltekeningen maken, gebasseerd op een schilderij die de docent had gezien. Hij noemde dan alles op wat hij er in had gezien. We moesten bijvoorbeeld ook dingen tekenen op de voorgrond en dingen wat meer op de achtergrond.

Vanuit die tekeningen moesten we een stuk of drie composities maken. En met die composities moesten we ook een beetje spelen. De ene keer het huisje op de voorgrond, en de andere keer op de achtergrond.

In die composities moesten we op een gegeven moment een kader kiezen. Eerst een paar papiertjes scheuren zodat we een kader konden maken, en daarmee over de tekening heenschuiven om te kijken wat een interessant kader was en wat niet.

Het gekozen kader moesten we dan opnieuw tekenen, en binnen die tekeningen ook een beetje schuiven en spelen.
Van deze kaders gingen we tekeningen maken met vlakken en tekeningen met lijnen. Van die met vlakken had ik meer moeite, want ik kreeg het niet meteen voor elkaar om meteen al die vlakken goed op papier te krijgen.

Ongeveer halverwege de periode begonnen we met schilderen. Eerst moesten we een paar grote vellen in vieren scheuren, en daar gingen we dan op oefenen met donkere kleuren. We oefenden met vlakken, lijnen, spetters enz. Hierbij moesten we ook donkere kleuren mengen.

Hierna gingen we door op de grote vellen, en gingen we de kaders op verschillende manieren schilderen. We moesten eerst nog de donkere kleuren voortzetten, maar later mochten we ook wit en wat fellere kleuren gaan gebruiken.

Ik vond dit het leukste onderdeel van de periode. Ik had alleen wat meer mogen oefenen met de kaders. Want uiteindelijk ben ik toch wat blijven steken in één kader. Ik had eerder nog wel gekeken of ik misschien een ander kader tegenkwam dat interessanter was, en dat ook getekend en geschilderd, maar uiteindelijk toch maar doorgegaan met het originele kader.
Maar daar had ik dus uiteindelijk toch wat te weinig afwisseling in.

Het was eigenlijk op t einde dat ik wat meer begon te proberen, dus ik ben wel wat losser geworden. Dus ik ga dit in de volgende periode voort te zetten.

Geen opmerkingen: