De les van filmtheorie ook meteen leuk. Docent praatte snel, dus af en toe moeilijk te volgen, maar legde wel erg duidelijk uit. We krijgen elke les een aantal (film)fragmenten te zien, en bestuderen dan de op welke manier het fragment in elkaar zit. Waarom in bepaalde films de beelden heel erg traag zijn, en bij andere juist heel snel. Wat voor effect dat heeft. Tot nu toe hebben we de film Koyaanisqatsi gekeken, en daar een analyse gemaakt van de tijd. De vorige les hebben we een artikel gekregen over 24 uur Berlijn, een film waar in 24 uur met 80 camera's het leven in Berlijn is vastgelegd. Verschillende mensen zijn ook gevolgd, van zwervers tot hoofdredacteuren. Onze opdracht is dat we moeten nagaan of we het anders zouden doen. En waarom. En hoe. Om daar over na te denken, is zo interessant. Kijken naar argumenten van mensen die er helemaal enthousiast over zijn, en mensen die het helemaal niks vinden. En dan zelf je eigen mening daarin vinden. Pittig, maar vreselijk boeiend.
maandag 21 september 2009
Av Vormgeving en Filmtheorie
In de eerste week na de intro hebben we al de lessen vormgeving en filmtherorie gehad. Ik was meteen gefascineerd! Bij vormgeving kregen we een introductie, we kregen kleine fragmentjes te zien hoe beelden nou precies werken. Dat je als je rechts in beeld staan en naar links kijkt, meer macht uitoefent, dan wanneer je links in beeld staat en naar rechts kijkt. Veel van dat soort interessante dingen. Als je t hoort klinkt t allemaal zo logisch, maar als niemand t je verteld, dan pas je ze ook niet toe. We kregen een eerste opdracht om een dynamische locatie te kiezen, en daar een observatiefilmpje van maken van een minuut.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten