vrijdag 25 september 2009

Nederlands Filmfestival; De rode loper

Ongeveer een week geleden vroeg een vriend van me die een acteursopleiding volgt, of ik hem wilde helpen met een project van hem. Hij gaat een toneelstuk spelen, en vooraf laat hij een filmpje zien waar hij een aantal bekende Nederlanders 'wie'?? laat zeggen op de vraag of ze hem kennen. (Het duurt een beetje lang om het hele stuk uit te leggen, en is voor dit bericht ook niet relevant).  Maar hij had mij dus gevraagd of ik dat voor hem wilde filmen. Ik vond het gelijk een heel cool idee, en zei meteen ja, en vanavond was dan het moment dat we aan de rode loper stonden om bn-ers de vraag te stellen. 
Nou is er niet heel veel aan dit wat ik nu vertel, maar de reden dat ik het toch doe, is omdat ik voor een vaktheorieles een paper moet schrijven over een Nederlandse film. En daarbij moet ik dan op zoek gaan naar iets typisch Nederlands. Waar ik het over wil hebben is over het acteerwerk. Persoonlijk vind ik dat Nederlandse acteurs in veel gevallen, niet natuurlijk overkomen. Ze praten vaak heel 'voorgelezen', en te correct Nederlands. Ik ben vaak helemaal niet overtuigd van een film, alleen al door het acteerwerk, zelfs als het verhaal toch wel goed is. Maar vanavond hebben we dus een paar bn-ers gesproken, en op het moment dat ze de zin moesten zeggen, dacht ik het weer; Ik vond er niks natuurlijks aan. Sommigen wel, maar de meesten niet. Ik dacht hierbij gelijk aan mn paper. Want dit zou ik natuurlijk heel goed kunnen gebruiken. Want voor zij de zin uitspraken, en we gewoon even kort met ze spraken, was het totaal anders. En nu denk ik ook wel, ja tuurlijk dan zijn die lui gewoon zichzelf, en zodra ze iets moeten 'spelen' dan zijn ze iemand anders. Maar waarom moet die iemand anders dan echt 'geacteerd' worden? Iemand die gespeeld is, fictief, moet toch ook natuurlijk zijn? Overtuigend? Ik vind het bijzonder interessant, kan niet wachten te beginnen met dit onderzoek. En ben benieuwd wat eruit komt. Want vraag me erg af waarom er vaak zo 'geforceerd' geacteerd word. Of daar een reden voor is. Ik hoop ook dat ik de beelden van vanavond kan krijgen, misschien kan je wel heel duidelijk verschil zien tussen voor en na. En dat kan ik zeker wel goed gebruiken.. 

Geen opmerkingen: