zondag 10 mei 2009

Les Onderzoek

In de afgelopen les van onderzoek, kreeg iedereen even een kort gesprekje met de docent over het onderwerp dat we kozen voor de stad. Ik wilde graag als onderwerp de diversiteit van de stad nemen, en dan over de diversiteit tussen de mensen. 
Wat ik in Parijs zo interessant vond, was dat je aan de ene kant veel mensen zag lopen die er gelikt uit zagen, die zo te zien om geld niet verlegen zaten, en aan de andere kant had je veel mensen die op straat zaten, en veel ervan hadden bijv ook een stel alcoholflessen om zich heen.
Daar wilde ik me een beetje op gaan richten in deze opdracht.

Maar nu is t zo dat dat onderwerp nog veel te uitgebreid is, en misschien niet zo goed te onderzoeken. 

In mijn gesprekje kwam naar voren om binnen de stad misschien te focussen op een of twee wijken of iets dergelijks.
Dat leek me eigenlijk best wel interessant. Ik zat bijvoorbeeld te denken om een rijke wijk te pakken, en daar tegenover een volkswijk te zetten, en dan onderzoeken hoe groot de verschillen zijn, en wat de verschillen zijn. Hoe het contact is in beide wijken enz.

Nou komen er al snel dingen in me op qua verschillen, ik weet natuurlijk ook wel een beetje hoe een volkswijk is ten opzichte van een dure wijk, maar misschien zijn dat ook wel vooroordelen. Tenslotte heb ik dat allemaal niet aan mensen gevraagd, ik ga puur af of wat ik er van zie en heb gezien.
Bij het onderzoek naar onze straat hebben wij ook al een indruk gekregen van wat voor mensen erin de straat wonen, maar sommige van deze vooroordelen kloppen uiteindelijk toch niet na nader onderzoek.

Dingen die ik zou willen onderzoeken tussen twee van deze wijken zijn dan misschien persoonlijkere dingen, zoals werk, wie er werkt, wat voor werk. Hoe de gezinsrollen zijn.

Ik zou misschien ook mijn vooroordelen kunnen onderzoeken. Zijn mensen in een dure wijk erg gesteld op dure merken, zitten de kids op hocky, rijden ze allemaal in een dikke bolide met de nieuwste snufjes, of kijken ze gewoon naar wat zij een fijne, lekker rijdende auto vinden.
En luisteren alle mensen in een volkswijk echt alleen maar naar Andre Hazes en Frans Bauer.

Hoe dan ook, twijfel ik nog een beetje of t onderwerp nog steeds niet iets te groot is. Om te kijken of mijn vooroordelen kloppen, moet ik immers van beide wijken toch een heel groot deel interviewen.

Ik ga er nog eens goed over nadenken, en kijken hoe ik t nog iets kleiner kan maken, en zodat er toch nog voldoende te onderzoeken valt...

Geen opmerkingen: