zondag 17 mei 2009

Onderzoek--> Onderzoeksvraag

In de vorige les moesten we de onderzoeksvraag helder hebben.  Ik wilde t zelf graag hebben over de verschillen tussen een arme wijk en een rijke wijk. Had in gedachten om bijvoorbeeld te kijken of bepaalde vooroordelen kloppen. 

Maar het onderwerp was nog veel te uitgebreid, dus ik moest het nog kleiner maken.
Daarna kwam ik met behulp van de docent op het idee om het te gaan hebben over de tuinen. 
Mijn onderzoeksvraag werd hierbij: Is de hoogte van iemands welvaart te zien aan de inrichting van zijn tuin? 

Voor mijn onderzoek heb ik het plan om te gaan observeren in twee wijken; een rijke en een arme wijk. 
Hierbij wil ik misschien twee extremen tegenover elkaar zetten. Een villa-wijk, en een bijstandswijk, maar ik moet er natuurlijk wel op letten dat de arme wijk wel tuinen heeft. 
Hoewel het misschien ook wel iets zegt, als een arme wijk weinig tuinen heeft.

In het onderzoek wil ik dus in ieder geval gaan kijken naar de aanwezigheid van de tuinen, de grootte, of er veel sierdingen in de tuin staan of juist heel weinig enz..
Ik ga dan vooral veel foto's maken in de hele wijk, om een zo goed mogelijk beeld hiervan te krijgen. Hoeveel tuinkabouters staan er bijvoorbeeld in een arme wijk, en hoeveel in een rijke? Wat voor bloemsoorten?

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke wijken ik ga pakken, maar dat is op zich wel snel te beslissen. 

Geen opmerkingen: